Featured

Tett skrog

Etter tykkelsesmåling av skroget på Hvaler ble måleresultatene sendt til Sjøfartsdirektoratet i Oslo. Måleresultatet viste at noen plater måtte skiftes og andre måtte utbedres. Direktoratet ønsket nå å vurdere de dårligste platene igjen.

De kom til Seut 5. februar og etter dette besøket fikk vi pålegg om å bytte 3 plater og utbedre en del andre med påleggsveis. Det var 2 skrogplater og skottet mot kjettingkassa som måtte skiftes ut. Skrogplatene lå vanskelig til, de måtte valses, smies og klinkes.

En av platene som måtte byttes var akter i maskinrommet.



Derfor ble Bredalsholmen i Kristiansand kontaktet, de har den nødvendige kompetansen. De kom til Seut mandag 25. februar og avsluttet arbeidet tirsdag 5. mars. Det er blitt gjort et godt arbeid og vi er fornøyd, men kostnaden ble noe høyere enn vi forventet og håpet.

Plate i skott mot kjettingkasse er også byttet

Samtidig har vi hatt en mann ved navn Ronnie Karlsen i arbeid. Han er sveiser av yrke og har utført forskjellige sveisearbeid for oss. Han er innleid gjennom firmaet John-Tor, de er snille med oss og jobber for en ganske lav timepris. Mye av tiden har han brukt til utbedring av skrogplater.

Når gamle plater ruster skjer dette ujevnt over flatene, det kan bli groper og tynnere partier. Han legger streng på streng med sveis og sliper etterpå – resultatet blir bra. Vi kan nå si at skroget på Hvaler er tett, men det gjenstår fortsatt en del utbedring av tynne partier.

Thor Willy Eriksen

Støtt stiftelsens arbeid

Det er flere måter man kan støtte det viktige restaureringssarbeidet av MS "Hvaler" på. Et medlemskap i D/S Hvalers Venner koster kun kr. 350,- pr. år og da får du også tilsendt vårt nyhetsblad 2 ganger pr. år.

Du kan også gi din grasrotandel som støtte til restaureringen eller kjøpe noen av våre fine produkter med "Hvaler" som motiv.

Les mer ->

Våre støttespillere

MS Hvaler er av nasjonal betydning og bredden blant våre støttespillere viser at båten vår er viktig for veldig mange. Våre sponsorer hører hjemme over hele Østlandet, og flere har støttet oss gjennom mange år. MS Hvaler er den eneste passasjerbåten på sjø bygget på 1800-tallet som fortsatt finnes på Østlandet.

Les mer om hvem som er våre sponsorer, og hvordan de bidrar til våre arbeider.

Les mer ->

 

Historien om D/S Hvaler

Historien om D/S Hvaler startet 1892 med nytt dampskipselskap og bestilling av ny dampbåt.

Vi har samlet noen unike bilder og fått skrevet ned den innholdsrike historien til båten som igjen er sjøsatt i Fredrikstad.

I november 2013 kom den på vannet etter omfattende restaurering, og håpet er at den snart skal være operativ igjen.

Les mer ->