Etter tykkelsesmåling av skroget på Hvaler ble måleresultatene sendt til Sjøfartsdirektoratet i Oslo. Måleresultatet viste at noen plater måtte skiftes og andre måtte utbedres. Direktoratet ønsket nå å vurdere de dårligste platene igjen.
De kom til Seut 5. februar og etter dette besøket fikk vi pålegg om å bytte 3 plater og utbedre en del andre med påleggsveis. Det var 2 skrogplater og skottet mot kjettingkassa som måtte skiftes ut. Skrogplatene lå vanskelig til, de måtte valses, smies og klinkes.

Derfor ble Bredalsholmen i Kristiansand kontaktet, de har den nødvendige kompetansen. De kom til Seut mandag 25. februar og avsluttet arbeidet tirsdag 5. mars. Det er blitt gjort et godt arbeid og vi er fornøyd, men kostnaden ble noe høyere enn vi forventet og håpet.

Samtidig har vi hatt en mann ved navn Ronnie Karlsen i arbeid. Han er sveiser av yrke og har utført forskjellige sveisearbeid for oss. Han er innleid gjennom firmaet John-Tor, de er snille med oss og jobber for en ganske lav timepris. Mye av tiden har han brukt til utbedring av skrogplater.
Når gamle plater ruster skjer dette ujevnt over flatene, det kan bli groper og tynnere partier. Han legger streng på streng med sveis og sliper etterpå – resultatet blir bra. Vi kan nå si at skroget på Hvaler er tett, men det gjenstår fortsatt en del utbedring av tynne partier.
Thor Willy Eriksen