Stor aktivitet på Seut etter sjøsetting

Dugnadsgjengen har vært i sving i tiden etter sjøsetting. Det viktigste nå på vinteren har vært å bygge telt over båten, for å beskytte dekkene mot vær og vind. Helt lukket er båten heller ikke, ettersom overbygg med styrehus og dører inn til midtsalongen ikke er på plass enda. Her er det foreløpig satt inn provisoriske løsninger.  

MS «Hvaler» blir liggende ved kai ved Seut Mek. Verksted mens maskinrommet i båten klargjøres for å ta imot hovedmotor. Hovedmotoren står lagret i verkstedhall på Seut. Firma John-Tor, som ved flere anledninger har utført arbeider for oss, er i full gang med å bygge fundamenter for pumper og tanker som skal monteres senere. Vi har satt produksjon av smøreoljetank i bestilling og regner med at den blir levert om noen uker.

Støtt stiftelsens arbeid

Det er flere måter man kan støtte det viktige restaureringssarbeidet av MS "Hvaler" på. Et medlemskap i D/S Hvalers Venner koster kun kr. 350,- pr. år og da får du også tilsendt vårt nyhetsblad 2 ganger pr. år.

Du kan også gi din grasrotandel som støtte til restaureringen eller kjøpe noen av våre fine produkter med "Hvaler" som motiv.

Les mer ->

Våre støttespillere

MS Hvaler er av nasjonal betydning og bredden blant våre støttespillere viser at båten vår er viktig for veldig mange. Våre sponsorer hører hjemme over hele Østlandet, og flere har støttet oss gjennom mange år. MS Hvaler er den eneste passasjerbåten på sjø bygget på 1800-tallet som fortsatt finnes på Østlandet.

Les mer om hvem som er våre sponsorer, og hvordan de bidrar til våre arbeider.

Les mer ->

 

Historien om D/S Hvaler

Historien om D/S Hvaler startet 1892 med nytt dampskipselskap og bestilling av ny dampbåt.

Vi har samlet noen unike bilder og fått skrevet ned den innholdsrike historien til båten som igjen er sjøsatt i Fredrikstad.

I november 2013 kom den på vannet etter omfattende restaurering, og håpet er at den snart skal være operativ igjen.

Les mer ->