Featured

Viktig bidrag til brannsikring på MS Hvaler

En skikkelig gladmelding har vi nå fått fra Stiftelsen UNI som bidrar med kr.239.000 til automatisk slukkeanlegg på MS Hvaler. Østfold Fylkeskommune har allerede bevilget  150.000 og Norsk Kulturminnefond 20.000. 

Dette gjør det mulig å gjennomføre montasje av vanntåkeanlegg i salonger og mannskapslugarer og bysse. I maskinrommet vil det bli montert automatisk slukkeanlegg ved bruk av NOVEC-gass. I samarbeid med Riksantikvaren har vi funnet fram til en god måte å gjennomføre installasjonene uten at det blir alt for forstyrrende for det historiske miljøet vi nå har gjenskapt i båten.

For oss er det flere hensyn som er viktig i denne sammenheng: Vi vil at passasjerer og mannskap skal være best mulig sikret mot brann. Vi vil at båten som vi til nå har brukt 25 år på å restaurere og gjenoppbygge skal være sikret mot skader fra brann, - også når båten ikke er i drift i vinterhalvåret. Og dersom det skulle oppstå et branntilløp vil vi at slukkemidlene skal være effektive, men ikke ødeleggende for interiøret etter at de har vært i bruk. Vi håper dette skal bli et godt tiltak for  fremtidig sikring av vår unike klenodium!

  

Støtt stiftelsens arbeid

Det er flere måter man kan støtte det viktige restaureringssarbeidet av MS "Hvaler" på. Et medlemskap i D/S Hvalers Venner koster kun kr. 350,- pr. år og da får du også tilsendt vårt nyhetsblad 2 ganger pr. år.

Du kan også gi din grasrotandel som støtte til restaureringen eller kjøpe noen av våre fine produkter med "Hvaler" som motiv.

Les mer ->

Våre støttespillere

MS Hvaler er av nasjonal betydning og bredden blant våre støttespillere viser at båten vår er viktig for veldig mange. Våre sponsorer hører hjemme over hele Østlandet, og flere har støttet oss gjennom mange år. MS Hvaler er den eneste passasjerbåten på sjø bygget på 1800-tallet som fortsatt finnes på Østlandet.

Les mer om hvem som er våre sponsorer, og hvordan de bidrar til våre arbeider.

Les mer ->

 

Historien om D/S Hvaler

Historien om D/S Hvaler startet 1892 med nytt dampskipselskap og bestilling av ny dampbåt.

Vi har samlet noen unike bilder og fått skrevet ned den innholdsrike historien til båten som igjen er sjøsatt i Fredrikstad.

I november 2013 kom den på vannet etter omfattende restaurering, og håpet er at den snart skal være operativ igjen.

Les mer ->