Featured

"Hvaler" får sin profil tilbake

Det har skjedd mye på Hvaler det siste halve året. Det viktigste er innredning av aktersalongen. Hardanger fartøyvernsenter har hatt ansvar for arbeidene og utført disse i samarbeid med båtbyggere ved Maritime Center Fredrikistad.

Styrhus, skorstein og skylight er også på plass. Nå begynner båten å få den profilen vi kjenner igjen fra gammelt av.

Skansekledningen i front på brodekket og rekka langs sidene er ferdig. Det hele er bygget i teak og keruing. Keruing er et treslag som er hardt og tungt, det minner om en mellomting mellom teak og mahogni. Styrhuset og skansekledning er bygget av flinke båtbyggere fra Maritime Center Fredrikstad på Isegran.

 

Flere bilder fra arbeidet:

[widgetkit id=4]

Støtt stiftelsens arbeid

Det er flere måter man kan støtte det viktige restaureringssarbeidet av MS "Hvaler" på. Et medlemskap i D/S Hvalers Venner koster kun kr. 350,- pr. år og da får du også tilsendt vårt nyhetsblad 2 ganger pr. år.

Du kan også gi din grasrotandel som støtte til restaureringen eller kjøpe noen av våre fine produkter med "Hvaler" som motiv.

Les mer ->

Våre støttespillere

MS Hvaler er av nasjonal betydning og bredden blant våre støttespillere viser at båten vår er viktig for veldig mange. Våre sponsorer hører hjemme over hele Østlandet, og flere har støttet oss gjennom mange år. MS Hvaler er den eneste passasjerbåten på sjø bygget på 1800-tallet som fortsatt finnes på Østlandet.

Les mer om hvem som er våre sponsorer, og hvordan de bidrar til våre arbeider.

Les mer ->

 

Historien om D/S Hvaler

Historien om D/S Hvaler startet 1892 med nytt dampskipselskap og bestilling av ny dampbåt.

Vi har samlet noen unike bilder og fått skrevet ned den innholdsrike historien til båten som igjen er sjøsatt i Fredrikstad.

I november 2013 kom den på vannet etter omfattende restaurering, og håpet er at den snart skal være operativ igjen.

Les mer ->