Dugnadsgjengen tar om bord utstyr og rydder hallen

Den nye smøreoljetanken er nå heist om bord og satt på plass på nytt fundament i maskinrommet. Med hjelp fra Bjørn Seljebakken i Fredrikstad kommune har mye viktig utstyr nå kommet om bord. Mellomaksel er heist om bord og forsvarlig lagret i aktersalongen. Her blir den liggende til hele framdriftsmaskineriet skal sammenstilles senere i år.

Dugnadsgjengen er samtidig godt i gang med rydding av hallen der «Hvaler» har holdt hus i 18 år. En anselig mengde plank, mengder med stålkapp, platerester, defekte maskindeler med mer skal ut. Før båten ble plassert i hallen for 18 år siden ble gulvet forsterket med store jernplater. Disse er løsnet. Stål vil bli levert Stene Stål Gjenvinning. To store sveisebord ble også fraktet fra FMV til Seut i 1996, og har vært til stor nytte i alle disse årene. Bare disse to bordene veier ca. 4 tonn! Og alt skal ut!

Som seg hør og bør, vil vi forlate lokalene vi har benyttet slik at vår husvert er fornøyd når vi drar ut av portene for siste gang.

Støtt stiftelsens arbeid

Det er flere måter man kan støtte det viktige restaureringssarbeidet av MS "Hvaler" på. Et medlemskap i D/S Hvalers Venner koster kun kr. 350,- pr. år og da får du også tilsendt vårt nyhetsblad 2 ganger pr. år.

Du kan også gi din grasrotandel som støtte til restaureringen eller kjøpe noen av våre fine produkter med "Hvaler" som motiv.

Les mer ->

Våre støttespillere

MS Hvaler er av nasjonal betydning og bredden blant våre støttespillere viser at båten vår er viktig for veldig mange. Våre sponsorer hører hjemme over hele Østlandet, og flere har støttet oss gjennom mange år. MS Hvaler er den eneste passasjerbåten på sjø bygget på 1800-tallet som fortsatt finnes på Østlandet.

Les mer om hvem som er våre sponsorer, og hvordan de bidrar til våre arbeider.

Les mer ->

 

Historien om D/S Hvaler

Historien om D/S Hvaler startet 1892 med nytt dampskipselskap og bestilling av ny dampbåt.

Vi har samlet noen unike bilder og fått skrevet ned den innholdsrike historien til båten som igjen er sjøsatt i Fredrikstad.

I november 2013 kom den på vannet etter omfattende restaurering, og håpet er at den snart skal være operativ igjen.

Les mer ->