Dugnadsgjengen lager ballast

Nå har dugnadsgjengen produsert enda mer ballast i form av jernbaneskinner som er saget opp i passende lengder, pusset og påført primer sponset av Jotun. Skinnene er heist om bord og stuet ned i det fremtidige bysse- og mannskapslugar-rommet.

Vi brukte i sin tid 2 år på å hakke ut all gammel ballast i MS «Hvaler».  Den besto av betong og lokkebus, små avkapp av jern som oppstår når man stanser ut hull i jernplater. Det var tusener av små slike avkapp i betongen, og det gjorde det ganske slitsomt å hakke ut betongen av båtens bunn, noe vi gjorde ved bruk av presslufthammer med meisel. Vi bar det ut i bøtter, og etter rundt to år hadde vi fjernet mange tonn på den måten. Før sjøsettingen i høst, fikk vi sprøytet inn ny betong som vi blandet med jern i form av skruer og muttere, og lokkebus som vi hadde stående. Det tok oss 4 timer! Hvordan dette ble gjort kan man lese om i vårt info-blad som ble sendt ut før jul.

Eksakt hvor mye ballast vi skal ha om bord i MS «Hvaler» vil bli avgjort når endelig krengeprøve er utført. Vi gjennomførte en «foreløpig» krengeprøve på nyåret med faglig ansvarlig Anton Gjelsvik. Endelig krengeprøve før sertifisering vil bli gjort når innredningsarbeidene er gjennomført, motor er ferdig installert, og styrehuset og skorsten er montert.

Støtt stiftelsens arbeid

Det er flere måter man kan støtte det viktige restaureringssarbeidet av MS "Hvaler" på. Et medlemskap i D/S Hvalers Venner koster kun kr. 350,- pr. år og da får du også tilsendt vårt nyhetsblad 2 ganger pr. år.

Du kan også gi din grasrotandel som støtte til restaureringen eller kjøpe noen av våre fine produkter med "Hvaler" som motiv.

Les mer ->

Våre støttespillere

MS Hvaler er av nasjonal betydning og bredden blant våre støttespillere viser at båten vår er viktig for veldig mange. Våre sponsorer hører hjemme over hele Østlandet, og flere har støttet oss gjennom mange år. MS Hvaler er den eneste passasjerbåten på sjø bygget på 1800-tallet som fortsatt finnes på Østlandet.

Les mer om hvem som er våre sponsorer, og hvordan de bidrar til våre arbeider.

Les mer ->

 

Historien om D/S Hvaler

Historien om D/S Hvaler startet 1892 med nytt dampskipselskap og bestilling av ny dampbåt.

Vi har samlet noen unike bilder og fått skrevet ned den innholdsrike historien til båten som igjen er sjøsatt i Fredrikstad.

I november 2013 kom den på vannet etter omfattende restaurering, og håpet er at den snart skal være operativ igjen.

Les mer ->