Nå har dugnadsgjengen produsert enda mer ballast i form av jernbaneskinner som er saget opp i passende lengder, pusset og påført primer sponset av Jotun. Skinnene er heist om bord og stuet ned i det fremtidige bysse- og mannskapslugar-rommet.
Vi brukte i sin tid 2 år på å hakke ut all gammel ballast i MS «Hvaler». Den besto av betong og lokkebus, små avkapp av jern som oppstår når man stanser ut hull i jernplater. Det var tusener av små slike avkapp i betongen, og det gjorde det ganske slitsomt å hakke ut betongen av båtens bunn, noe vi gjorde ved bruk av presslufthammer med meisel. Vi bar det ut i bøtter, og etter rundt to år hadde vi fjernet mange tonn på den måten. Før sjøsettingen i høst, fikk vi sprøytet inn ny betong som vi blandet med jern i form av skruer og muttere, og lokkebus som vi hadde stående. Det tok oss 4 timer! Hvordan dette ble gjort kan man lese om i vårt info-blad som ble sendt ut før jul.
Eksakt hvor mye ballast vi skal ha om bord i MS «Hvaler» vil bli avgjort når endelig krengeprøve er utført. Vi gjennomførte en «foreløpig» krengeprøve på nyåret med faglig ansvarlig Anton Gjelsvik. Endelig krengeprøve før sertifisering vil bli gjort når innredningsarbeidene er gjennomført, motor er ferdig installert, og styrehuset og skorsten er montert.