Featured

Vi flytter fra Seut – til Isegran

Etter iherdig innsats med pakking og rydding kunne vi i dag flytte våre to containere fra Seut. TB Rep. og Service viste seg igjen som en meget god nabo, og bisto oss med å få løftet kontorbrakka ned fra taket på den containeren den har stått på i en årrekke.

Så ble den ene fraktet til Isegran der den skal bygges om til sjøbu og få et utseende som skal passe inn i omgivelsene der, og tjene som verktøybu. Et dugnadslag er derfor i full gang med å systematisere vår beholdning av verktøy. Et annet lag er i full gang med å planlegge byggearbeider slik at containeren snarest mulig gjennomgår en ansiktsløfting.

Den andre store containeren ble fraktet til Bjørneby, der den ble satt «longside» med de gamle garasjene, om enn litt på skrå ut mot veien, slik at det fortsatt er behov for å få løftet den skikkelig på plass. Dette vil bli et lager for vår virksomhet. Andersen og Mørch sto for transporten, og det ble julaften på forskudd da vi erfarte at det hele ble kostnadsfritt for oss!

Støtt stiftelsens arbeid

Det er flere måter man kan støtte det viktige restaureringssarbeidet av MS "Hvaler" på. Et medlemskap i D/S Hvalers Venner koster kun kr. 350,- pr. år og da får du også tilsendt vårt nyhetsblad 2 ganger pr. år.

Du kan også gi din grasrotandel som støtte til restaureringen eller kjøpe noen av våre fine produkter med "Hvaler" som motiv.

Les mer ->

Våre støttespillere

MS Hvaler er av nasjonal betydning og bredden blant våre støttespillere viser at båten vår er viktig for veldig mange. Våre sponsorer hører hjemme over hele Østlandet, og flere har støttet oss gjennom mange år. MS Hvaler er den eneste passasjerbåten på sjø bygget på 1800-tallet som fortsatt finnes på Østlandet.

Les mer om hvem som er våre sponsorer, og hvordan de bidrar til våre arbeider.

Les mer ->

 

Historien om D/S Hvaler

Historien om D/S Hvaler startet 1892 med nytt dampskipselskap og bestilling av ny dampbåt.

Vi har samlet noen unike bilder og fått skrevet ned den innholdsrike historien til båten som igjen er sjøsatt i Fredrikstad.

I november 2013 kom den på vannet etter omfattende restaurering, og håpet er at den snart skal være operativ igjen.

Les mer ->