Noen som kjenner igjen sine forfedre?

Vi vet at det er etterkommere i Fredrikstad og Hvaler (og ellers i Norge) som kanskje kjenner igjen en bestefar, oldefar eller tippoldefar? For navnene har jeg fått verifisert av personer som jeg jobbet sammen med på FmV i 1971. Disse hadde da vært ansatt så tidlig som på 1920 tallet og kjente igjen flere av personene på bildet. En av de hadde sogar sin bestefar på bildet.

Hvorfor dette bilde? Jo, fordi personene på bildet er formenn og noe driftsadministrasjon på Fredriksstad mek. Verksted i 1906. Det er bare 14 år etter at, dengang D/S Hvaler nå MS Hvaler, ble bygd.



Foran fra venstre: Johan Hansen – Møbelsnekker formann, Johan Karlsen, A. Breda, Thøger Eng – Oppskruerformann, Larsen – Verksmester, Jakobsen – Støperimester, Linqvist.

Rekke 2 fra venstre: Johan Ileby – S.B. Formann, Magnus Polsrød, Adolf Berthelsen, And. Johansen – Dreierformann, Birger? Olsen – Kjeleformann, Bratlie – Smed formann, Philstrøm – Kobberslagerformann.

Rekke 3 fra venstre: Østerby – kontrollør, A? Gundersen – Rørleggerformann, Kristian Andersen – Kobberslager formann, Royter? Nilsen – Klinkerformann, Johan Mordtvedt, Andreas Olsen Skibsbyggerformann.

Rekke 4 fra venstre: Ellingsen – Oppskruerformann, Hartvig Pedersen – Tømmermannsformann, Sigvard Hansen.

MS Hvaler blir snart sertifisert og skal gå prøvetur i løpet av året. Vi ønsker derfor mer opplysninger om personene på vårt bilde, når de er født for eksempel. Da kan disse ha vært med å bygge D/S Hvaler i 1892. Selv om mannfolka den gang så eldre ut enn de som er på samme alder i dag så kan noen av disse være «bare» 30 – 35 år. Er de eldre kan de helt sikkert ha vært ansatt på FmV i 1892.

Flere på bildet er formenn og kan ha vært ansatt lenge på FmV. Folk begynte jo å jobbe allerede i 13 – 14 års alderen den gang. Personene på bidet kan altså være født i 1878 og tidligere.

I FmV sin 100 års jubileumsbok i 1970 står det blant annet at i 1890 beskjeftiget verkstedet 150 mann og leverte sin nybygning nr 13 «Halden». Og i løpet av 1890 årene ble det levert et anseelig antall skip og nybygginger fra nr 13 – 65. «Hvaler» er som kjent byggenr. 29. Slik kan man anta at i 1892 (Når «Hvaler» ble bygd) var det blitt flere nyansettelser. Og de på bildet, som er tatt 14 år etter, kan ha vært blant grunnstammen i 1892. Vår tanke er at disse kan presenteres i et fotogalleri e.l. ombord i båten.

Ta kontakt med Per-Arild Andersen på telefon 908 24 53 eller .

 

 

Støtt stiftelsens arbeid

Det er flere måter man kan støtte det viktige restaureringssarbeidet av MS "Hvaler" på. Et medlemskap i D/S Hvalers Venner koster kun kr. 350,- pr. år og da får du også tilsendt vårt nyhetsblad 2 ganger pr. år.

Du kan også gi din grasrotandel som støtte til restaureringen eller kjøpe noen av våre fine produkter med "Hvaler" som motiv.

Les mer ->

Våre støttespillere

MS Hvaler er av nasjonal betydning og bredden blant våre støttespillere viser at båten vår er viktig for veldig mange. Våre sponsorer hører hjemme over hele Østlandet, og flere har støttet oss gjennom mange år. MS Hvaler er den eneste passasjerbåten på sjø bygget på 1800-tallet som fortsatt finnes på Østlandet.

Les mer om hvem som er våre sponsorer, og hvordan de bidrar til våre arbeider.

Les mer ->

 

Historien om D/S Hvaler

Historien om D/S Hvaler startet 1892 med nytt dampskipselskap og bestilling av ny dampbåt.

Vi har samlet noen unike bilder og fått skrevet ned den innholdsrike historien til båten som igjen er sjøsatt i Fredrikstad.

I november 2013 kom den på vannet etter omfattende restaurering, og håpet er at den snart skal være operativ igjen.

Les mer ->