Featured

Ny kalender til salgs

På grunn av pandemien som har herjet med oss det siste året, klarte vi ikke å lage vår egen kalender for 2021. Og flere av våre medlemmer har etterlyst en kalender i år. Men nå kommer altså MS Hvaler kalenderen for 2022.

All tekst i forbindelse med bildene er forfattet av Eine Wiklund og bildene er fra Eines eget arkiv. Kalenderen gir oss en liten kjærkommen inntekt til restaureringen av MS Hvaler.

Vi hadde meldt oss på Eplefestivalen i år og i den forbindelse kjøpte vi inn litt ekstra av T-skjorter og caps. Dessverre ble den avlyst og vi sitter med et litt for stort lager av nevnte produkter, i tillegg til våre egne frimerkekonvolutter og postkort.

  • Hjelp oss med å redusere lageret vårt. Husk at inntektene i sin helhet går til restaureringen av MS Hvaler.

Send bestilling til så blir vi enige om henting eller leveringsmåte. Skal det sendes pr post kommer porto i tillegg. I løpet av de nærmeste dagene vil kalenderen også være tilgjengelig på Kiwi Vesterøy og Kiwi Skjærhallen.

  • Prisen på kalenderen er kr 150,-.

Denne gang viser vi et utvalg av båter som har gått i ruter på Hvalerøyene, enten som egne selskap/rederier eller innleid av Hvalerselskapet eller Hvaler kommune når behovet oppstod.

Båtene ble bygget i perioden 1864 – 1941. Novemberbåten er av nyere dato og ble bygd så sent som i 1958. Desemberbåten, DS Færgebåt III, ble bygd for Fredrikstad kommune som fergebåt over Glomma, blant annet mellom Cicignon og Gamlebyen.

På slutten av 1800-tallet var det store sildefisket under utvikling i skjærgården utenfor Hvaler. Og nesten samtidig utviklet stenindustrien seg på Hvaler med innvandringen fra Sverige. Dette skaffet vekst og bedret forholdene for mange.

Båtene ble altså et viktig ledd i denne utviklingen av Hvalersamfunnet og var med på å frakte mennesker og nødvendige varer til Hvalerøyene, og frukt og grønnsaker fra Hvalerøyene til både Fredrikstad og Fredrikshald (Halden).

Fra kalenderen: MS Hvaler ved Homlungen fyr i 1948. Eneste gjenværende lokale ruteskip fra 1800-tallet på Østlandskysten. Under restaurering siden 1993.

Støtt stiftelsens arbeid

Det er flere måter man kan støtte det viktige restaureringssarbeidet av MS "Hvaler" på. Et medlemskap i D/S Hvalers Venner koster kun kr. 350,- pr. år og da får du også tilsendt vårt nyhetsblad 2 ganger pr. år.

Du kan også gi din grasrotandel som støtte til restaureringen eller kjøpe noen av våre fine produkter med "Hvaler" som motiv.

Les mer ->

Våre støttespillere

MS Hvaler er av nasjonal betydning og bredden blant våre støttespillere viser at båten vår er viktig for veldig mange. Våre sponsorer hører hjemme over hele Østlandet, og flere har støttet oss gjennom mange år. MS Hvaler er den eneste passasjerbåten på sjø bygget på 1800-tallet som fortsatt finnes på Østlandet.

Les mer om hvem som er våre sponsorer, og hvordan de bidrar til våre arbeider.

Les mer ->

 

Historien om D/S Hvaler

Historien om D/S Hvaler startet 1892 med nytt dampskipselskap og bestilling av ny dampbåt.

Vi har samlet noen unike bilder og fått skrevet ned den innholdsrike historien til båten som igjen er sjøsatt i Fredrikstad.

I november 2013 kom den på vannet etter omfattende restaurering, og håpet er at den snart skal være operativ igjen.

Les mer ->