Featured

Informasjonsbladet 23 år - nytt nummer publisert

Vårt informasjonsblad ble utgitt like før jul og det har blitt 23 år og hele 50 blader siden vi startet med et 2-siders A4-ark. Du finner alle utgavene fra nr. 1 fra 1998 til det nyeste nr 2 fra 2021 her på hjemmesiden.

Like før jul ga vi ut den 50. utgaven av vårt informasjonsblad og i disse årene har vi fått med oss mye tekst og bilder om restaureringsarbeidet, men også annen lokalhistorie om folk, steder og de gamle båtene som kjørte ut fra Fredrikstad i eldre dager.

Informasjonsbladene og vårt rikholdige bildearkiv vil kunne være et meget godt grunnlag dersom noen vil skrive en bok om restaureringen av MS Hvaler.

Du finner alle utgavene under Arkiv/Infoblader og det nyeste er Nr 2 2021 der vi blant annet omtaler krengeprøven i oktober, dugnad høsten 2021 glimt fra norsk loshistorie.

Infobladet 2 - 2021: Anton Gjelsvik fra MultiShip Consulting og Benedicte Gudjonsson fra Sjøfartsdirektoratet overvåket krengeprøven 13. oktober 2021.

Støtt stiftelsens arbeid

Det er flere måter man kan støtte det viktige restaureringssarbeidet av MS "Hvaler" på. Et medlemskap i D/S Hvalers Venner koster kun kr. 350,- pr. år og da får du også tilsendt vårt nyhetsblad 2 ganger pr. år.

Du kan også gi din grasrotandel som støtte til restaureringen eller kjøpe noen av våre fine produkter med "Hvaler" som motiv.

Les mer ->

Våre støttespillere

MS Hvaler er av nasjonal betydning og bredden blant våre støttespillere viser at båten vår er viktig for veldig mange. Våre sponsorer hører hjemme over hele Østlandet, og flere har støttet oss gjennom mange år. MS Hvaler er den eneste passasjerbåten på sjø bygget på 1800-tallet som fortsatt finnes på Østlandet.

Les mer om hvem som er våre sponsorer, og hvordan de bidrar til våre arbeider.

Les mer ->

 

Historien om D/S Hvaler

Historien om D/S Hvaler startet 1892 med nytt dampskipselskap og bestilling av ny dampbåt.

Vi har samlet noen unike bilder og fått skrevet ned den innholdsrike historien til båten som igjen er sjøsatt i Fredrikstad.

I november 2013 kom den på vannet etter omfattende restaurering, og håpet er at den snart skal være operativ igjen.

Les mer ->