Featured

Historiske styreprotokoller til Stiftelsen D/S Hvaler

Øyvind Lind i Hvaler Eiendom A/S har tidligere sørget for at to store fotografier som var om bord i Hvaler, er kommet tilbake til oss. Ett av disse hang i skipets aktersalong. Det vil snart komme tilbake på sin gamle plass.

Bildet: Knut Alnæs og Øyvind Lind ombord i "Hvaler"

Nå har Øyvind Lind nok en gang sørget for at vi har fått tilgang til viktig materiale. Det kan vise seg å være til stor hjelp i vårt arbeid med å komplettere MS Hvaler som et levende museum: Vi har fått samtlige oppbevarte styreprotokoller og diverse andre dokumenter helt tilbake til 1892 «til varig utlån».

Hva som finnes av opplysninger her kjenner vi foreløpig ikke i detalj. Men spennende vil det bli å gå inn i dette materialet som kanskje byr på noen «godbiter» for alle med interesse for vår lokale kystkultur?  

Et ønske vil være å få dette digitalisert så vi etter hvert kan gjøre det tilgjengelig for de som er interessert. Hvordan vi skal kunne få til dette, vet vi foreløpig ikke, så vi tar gjerne imot gode ideer. 

Støtt stiftelsens arbeid

Det er flere måter man kan støtte det viktige restaureringssarbeidet av MS "Hvaler" på. Et medlemskap i D/S Hvalers Venner koster kun kr. 350,- pr. år og da får du også tilsendt vårt nyhetsblad 2 ganger pr. år.

Du kan også gi din grasrotandel som støtte til restaureringen eller kjøpe noen av våre fine produkter med "Hvaler" som motiv.

Les mer ->

Våre støttespillere

MS Hvaler er av nasjonal betydning og bredden blant våre støttespillere viser at båten vår er viktig for veldig mange. Våre sponsorer hører hjemme over hele Østlandet, og flere har støttet oss gjennom mange år. MS Hvaler er den eneste passasjerbåten på sjø bygget på 1800-tallet som fortsatt finnes på Østlandet.

Les mer om hvem som er våre sponsorer, og hvordan de bidrar til våre arbeider.

Les mer ->

 

Historien om D/S Hvaler

Historien om D/S Hvaler startet 1892 med nytt dampskipselskap og bestilling av ny dampbåt.

Vi har samlet noen unike bilder og fått skrevet ned den innholdsrike historien til båten som igjen er sjøsatt i Fredrikstad.

I november 2013 kom den på vannet etter omfattende restaurering, og håpet er at den snart skal være operativ igjen.

Les mer ->